[portrait by Beatriz Barros]
Brazil | USA
guiyazbek@gmail.com
+55 11 98498 1515
+1 412 954 8927
you can also find me at:
instagram
linkedin
orcid
currículo lattes
Brazil | USA
guiyazbek@gmail.com
+55 11 98498 1515
+1 412 954 8927
you can also find me at:
orcid
currículo lattes
Guilherme Yazbek
Doutorando em Teatro e Estudos da Performance na Universidade de Pittsburgh (2023-2028), Mestre em Artes Cênicas (2022) e Bacharel em Artes Cênicas – Direção Teatral (2010), ambos pela Escola de Comunicações e Artes da USP
Arte-educador, ator, diretor de teatro e pesquisador brasileiro com diversas experiências profissionais. Seu foco é facilitar processos pedagógicos e criativos em improvisação, composição, e criação de trabalhos inéditos com foco em pesquisa de movimento.
Como doutorando no programa de Teatro e Estudos da Performance na Universidade de Pittsburgh, seus atuais interesses de pesquisa giram em torno de explorar a relação entre movimento (corpo) e arquitetura (espaço) em situações artísticas e da vida cotidiana. No campo dos estudos da performance, está particularmente interessado na relação entre corpos queer e espaço urbano.
Foi orientador do Núcleo Experimental de Artes Cênicas do Sesi-SP, onde trabalhou com profundidade a técnica de improvisação Viewpoints. Foi também professor da Escola Móbile – onde lecionou as disciplinas Teatro e Corpo em Movimento. Como formação complementar, participou do treinamento das técnicas Suzuki e Viewpoints na SITI Company (NY), do Laboratoire d’Étude du Mouvement, sob a coordenação de Pascale Lecoq, na École International de Théâtre Jacques Lecoq (Paris), e do workshop Play Bauhaus do pesquisador da Bauhaus Dessau Foundation Torsten Blume.
De sua atuação bastante diversa, destacam-se o roteiro e direção das videoartes A Paisagem como Palco (2022), No País da Anestesia (2020) e A Ameaça do Nada (2010); a atuação na peça Tiros em Osasco (2016), com direção de Yara de Novaes; e a codireção e iluminação da peça Loucas de Pedra (2016), de Emilio Boechat, peça com a qual ganhou os prêmios de melhor espetáculo, direção e iluminação no festival da ACESC. No campo da gestão cultural, destacam-se seus trabalhos como curador do Projeto Encontros (2012/2013) de arte no Metrô de São Paulo; e produtor executivo das peças Concerto para João (2018), dirigida por Cassio Scapin, Bento Batuca (2018), dirigida por Luciana Ramanzini e Eduardo Leão e vencedora do prêmio APCA de melhor espetáculo musical infantil, e Krapp’s Last Tape (2012), dirigida e interpretada por Robert Wilson.
Para o CV completo, acessar o LinkedIn.
Para currículo acadêmico acessar o Lattes ou Orcid (em inglês).
PhD student at the Theatre and Performance Studies program of the University of Pittsburgh (2023-2028)
MA Performing Arts (2022) and
BA Perming Arts - Theater Direcion (2010),
both at University of São Paulo
Brazilian art educator, actor, theater director and researcher with a diverse range of professional experiences. His focus is facilitating pedagogical and creative processes in improvisation, composition, movement-based, and devised theatre.
As a PhD student at the Theatre and Performance Studies program at Pitt, his current research interests revolve around exploring the relationship between movement (body) and architecture (space) in both artistic and daily life situations. In the field of performance studies, he is particularly interested in the relationship between queer bodies and urban space.
He’s been a facilitator at the Experimental Center for Performing Arts at Sesi-SP, where he worked in depth on the improvisation technique Viewpoints. He was also a professor at Escola Móbile – where he taught the classes of Theater and Body in Motion. As complementary training, he participated in the intensive training of Suzuki and Viewpoints techniques at the SITI Company (NY), in 2019, in the Laboratoire d'Étude du Mouvement, under the coordination of Pascale Lecoq, at the École International de Théâtre Jacques Lecoq (Paris), in 2011, and in the Play Bauhaus workshop by Bauhaus Dessau Foundation researcher Torsten Blume, in 2013.
Of his quite diverse professional-artistic experience, the script and direction of the videoarts The Landscape as Stage (2022), In the Country of Anesthesia (2020) and Nothing's Threat (2010); the acting in the play Tiros em Osasco (2016), directed by Yara de Novaes; and the co-direction and lighting design of the play Loucas de Pedra (2016), by Emilio Boechat – a play with which he won the awards for best show, direction and lighting design at the ACESC festival – are highlights. In the field of cultural management, a few of the main projects were the curatorship of the Projeto Encontros (2012/2013) of art in São Paulo subway stations; and the executive production of Concerto para João (2018), directed by Cassio Scapin, Bento Batuca (2018), directed by Luciana Ramanzini and Eduardo Leão and winner of the APCA award for best children's musical show, and also Krapp's Last Tape (2012), directed and performed by Robert Wilson.
For the complete CV, please access LinkedIn.
For academic curriculum, access Lattes (in Portuguese) or Orcid (in English).